Data and Corrections for Rosenthal et al 2013

Last year, I wrote a blog post covering Rosenthal et al 2013 – see here. It reported on interesting Mg-Ca ocean cores in the western Pacific from the foraminfera H. Balthica, which is believed to be a proxy for “intermediate water temperatures”.

The press release stated that the middle depths were warming “15 times faster” than ever before:

In a reconstruction of Pacific Ocean temperatures in the last 10,000 years, researchers have found that its middle depths have warmed 15 times faster in the last 60 years than they did during apparent natural warming cycles in the previous 10,000.

However, the situation was much less dramatic if one parsed the actual data, as shown in the graphic below (taken from my earlier post) redrawn from Rosenthal’s information. Rather than the modern period being “unprecedented”, on this scale, it looks well within historical ranges.

Figure 2. From Rosenthal et al 2013 Figure 2C. Red- temperature anomaly converted from NOAA Pacific Ocean 0-700m ocean heat content. Cyan – Rosenthal Figure 3B reconstruction (my digitization). Orange trend line shows third comparison from Rosenthal SI, taken from first row in Table S3.

In the course of doing the analysis, I observed that Rosenthal’s Table S3 seemed to be screwed up in multiple ways – as I observed in my post.

In addition, Rosenthal had not archived his data (though he has a pretty good track record of archiving data from previous studies.) I asked him for the data and got fobbed off a number of times. I notified Sciencemag of the problem but got no response. The other day, I noticed that Rosenthal had issued a revised SI at Sciencemag and that the requested data had been filed there. Rosenthal discourteously failed to notify me that he had done so.

Rosenthal’s revised SI also included substantial changes to the Table S3 that I had previously criticized, but did not issue a Corrigendum notice. He said that the “errors
have no bearing on the main conclusions of the paper”. In making these corrections to Table S3 (which still has some puzzles), Rosenthal did not acknowledge Climate Audit’s criticism of this table.

Rather than reviewing the analysis, I’ve posted up the revisions as an update to the earlier post here.

Mann Misrepresents NOAA OIG

In today’s post, I’ll consider a fifth investigation – by the NOAA Office of the Inspector General OIG here- and show that, like the other four considered so far, Mann’s claims that it “investigated” and “exonerated” Mann himself were untrue. In addition, I’ll show that Mann’s pleadings misrepresented the findings of this investigation both through grossly selective quotation and mis-statement. Finally, the OIG report re-opened questions about Mann’s role in Eugene Wahl’s destruction of emails as requested by Phil Jones. In Mann’s pleadings, Mann claimed that each of the investigation reports was “commented upon in the national and international media”. But, in this case, much of the coverage focused on renewed criticism of the apparent obtuseness of the Penn State inquiry committee. The episode even included accusations of libel by Mann against CEI’s Chris Horner as well as a wild and unjustified accusation of “dishonesty” by Mann against myself.
Continue reading

Mann Misrepresents the UK Department of Energy and Climate Change

Next in the list of misrepresentations by Mann and his lawyers is their inclusion of the Government Response to the House of Commons Science and Technology Committee as an investigation that “investigated” and “exonerated” Mann personally. This takes the total of such misrepresented investigations to four (out of the four that I’ve thus far examined). In Mann’s pleadings, Mann additionally attributed findings of the Muir Russell Review to a separate investigation by the “government of the United Kingdom”, in turn, wildly inflating the supposed findings. As a secondary issue, Mann’s claim that this “investigation” was widely covered (or covered at all) in international media is also untrue, a point that Joe Romm complained about at the time. Continue reading

Mann Misrepresents the UK Commons Committee

Mann’s inclusion of the UK House of Commons Science and Technology Committee (“Commons Committee”) among the investigations that supposedly “investigated” and “exonerated” Mann personally is as invalid as his similar claims regarding the Oxburgh and Muir Russell inquiries or his claim to have won a Nobel prize.

The Commons Committee (see report here) did not conduct any investigation into Mann’s conduct nor did it make any findings whatever in connection with Mann’s conduct. I’ll demonstrate this in today’s post, which is the third in the present series (previously I discussed the Oxburgh and Muir Russell inquries here and Muir Russell here).

In addition, I’ll also discuss an important discrepancy between the findings of the Muir Russell panel and the report of the Commons Committee concerning the notorious email concerning Jones’ construction of the 1999 WMO diagram (the “trick … to hide the decline”). Whereas the report of the Commons Committee had concluded in respect of this incident that Jones had “no case to answer”, the Muir Russell panel found that the diagram omitted data and was “misleading”. In combination, these constitute the elements of the offence of “falsification” as defined in academic misconduct codes.

Mann’s pleadings also emphasize and rely on international media coverage as an essential element of the defendants’ knowledge of the reports, but media coverage of Jones’ appearance before the Commons Committee was savage. Continue reading

More SKS in the Mann Pleadings

I am in the process of writing a post showing that Mann’s claim that he had personally been exonerated by the UK House of Commons Science and Technology Committee (report here) of a wide range of counts was also untrue. It’s so untrue that it’s hard to even make an interesting post of it.

In the process of writing the post, I noticed the following quotation from Mann’s Reply Memorandum, which has some extra interest given the evidence that the doctored quotation in Mann’s pleadings came from the SKS blog, rather than original documents. Mann and/or Cozen O’Connor wrote:

In March 2010, the United Kingdom’s House of Commons Science and Technology Committee published a report finding that the skeptics’ criticisms of the CRU were misplaced, and that its actions “were in line with common practice in the climate science community.”

The first sentence is completely untrue: the Committee Report said nothing of the sort. The assertion that “criticisms of the CRU were misplaced” is neither made nor supported in the Committee Report. This phrase originated instead with SKS, who, once again, altered the language, though, in this case, not going so far as to fabricate a quotation. Continue reading

SKS and Mann’s Doctored Quote

Shub Niggurath has spotted the probable source of the doctored quotation in the Mann pleadings (h/t Mosher). Shub located the doctored phrase at Skeptical Science here. Check out Shub’s post.

The SKS webpage lists the same nine committees as listed in paragraph 21 of Mann’s pleadings.

See here for a detailed discussion of a baldfaced lie by SKS proprietor John Cook in connection with the Lewandowsky survey. As also is well known, Cook posted images in the private SKS archive of himself in Nazi regalia and homoerotic images of several prominent climate skeptics. A strange source for pleadings by a reputable Washington law firm.

Mann and the Muir Russell Inquiry #1

In my most recent post, I showed that Mann’s claim to have been “exonerated” by the Oxburgh inquiry had no more validity than Mann’s claim to have won a Nobel prize. In today’s post, I’ll continue my series on the “investigations” by showing that Mann’s claim to have been “exonerated” by the Muir Russell inquiry is equally invalid.

In their memoranda supporting their original motions to dismiss, both National Review and CEI had observed (correctly) that the Muir Russell panel had limited their findings to “CRU scientists” and contested Mann’s assertion that the Muir Russell panel had made any findings regarding Mann himself, let alone “exonerated” him.

In Mann’s Reply Memorandum, he vociferously rejected the (correct) assertion that the Muir Russell had not exonerated Mann himself, describing such assertion as merely an attempt to “obfuscate and misrepresent”. Mann supported this bluster with an apparent quotation from the Muir Russell report, but the phrase within the quotation marks does not actually occur within the Muir Russell report. As shown below, Mann and/or his lawyers subtly altered the quotation to more supportive language. Continue reading

Mann and the Oxburgh Panel

The Mann libel case has been attracting increasing commentary, including from people outside the climate community. Integral to Mann’s litigation are representations that he was “investigated” by 6-9 investigations, all of which supposedly gave him “exonerations” on wide-ranging counts, including “scientific misconduct”, “fraud”, “academic fraud”, “data falsification”, “statistical manipulation”, “manipulation of data” and even supposed findings that his work was “properly conducted an fairly presented”. Mann also represented that these investigations were widely covered in international and national media and thus known to Steyn and the other defendants.

In today’s post, I’ll look closely at the Oxburgh panel, one of the investigations cited in Mann’s pleadings. However, contrary to the claims in Mann’s litigation, not only did the Oxburgh panel not exonerate Mann, at their press conference, Oxburgh panelist David Hand, then President of the Royal Statistical Society, made very disparaging and critical comments about Mann’s work, describing it as based on “inappropriate” statistics that led to “exaggerated” results. These comments were widely reported in international media, later covered in a CEI article that, in turn, was reported by National Review. Moreover, information obtained from FOI in the UK a couple of years ago shows that Mann objected vehemently to criticism from Oxburgh panelist, which he characterized as a “rogue opinion” and unsuccessfully sought a public apology.

Mann’s claim that the Oxburgh panel “exonerated” Mann on counts ranging from scientific misconduct to statistical manipulation to proper conduct and fair presentation of results has no more validity than his claim to have been awarded a Nobel prize for his supposedly seminal work “document[ing] the steady rise in surface temperatures during the 20th Century and the steep increase in measured temperatures since the 1950s.” Continue reading

The Copyright of the The Copenhagen Diagnosis

Readers may recall The Copenhagen Diagnosis, a (so-to-speak) non-governmental international climate assessment published in November 2009 and targeted by activists at influencing deliberations at the Copenhagen conference. Because it coincided with Climategate, it received little-to-no critical attention at climate blogs. Thus, I suspect that few, if any readers, will (without peeking) be able to guess the answer to today’s trivia question about The Copenhagen Diagnosis: who holds the copyright to The Copenhagen Diagnosis itself? Continue reading

University of New South Wales on Sub-Charter

The Sydney Morning Herald reports that the University of New South Wales is a signatory to the sub-charter of the Akademik Shokalskiy:

To retrace Mawson’s voyage the AAE used the New Zealand tourism company Heritage Expeditions to sub-charter the Shokalskiy, an ice strengthened ship owned by the Russia government. Turney and Fogwill’s employer, UNSW, signed the sub-charter contract.

I don’t know how liability for rescue costs is allocated. However, the fact that the University of New South Wales is a party to the sub-charter places its potential liability in a new light. However, in most legal proceedings, plaintiffs look for the party with the deepest pockets, which, in this case, would be the University of New South Wales.

Statements by Greg Mortimer in the report to IAATO (not public yet but seen by the Sydney Morning Herald) place blame for evacuation delays on the conduct of Turney’s on-ice party and exonerate the Russian captain.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 3,114 other followers